dilluns, 23 de febrer de 2015

Malestar amb les sessions d'Educació Financera

Durant aquest segon trimestre, a 4 ESO, s'han de desenvolupar una sèrie de sessions d'Educació Financera, a càrrec de voluntaris de l'Institut d'Estudis Financers.

Si més no algunes d'aquestes sessions han generat malestar entre el professorat a causa del seu contingut i fins i tot el to d'algun dels voluntaris. Un grup de professors ha impulsat una declaració crítica i una recollida de signatures dins del centre.

Com a element de debat i per tal de facilitar la pluralitat d'opinions,  aquí oferim el manifest que acompanya la recollida de signatures entre els membres del claustre de lINS.

Manifest complet
Versió abreujada que acompanya la recollida de signatures 


Podeu també consultar aquesta entrada addicional, en la qual  hi ha recursos per al debat i per a la creació  d'una altra educació financera: 

Una altra educació i unes altres finances són possibles

 

Què són les sessions d'Educació Financera?
L'EFEC (Educació Financera a les Escoles de Catalunya) és un programa promogut per una entitat privada: l'Institut d'Estudis Financers. Al seu patronat, a més del Departament d'Economia i Finances de la Generalitat de Catalunya hi trobem entitats com Banc Sabadell, Santander, BBVA, CatalunyaCaixa, Caixabank... Els tallers els imparteixen “voluntaris”: es tracta de treballadors en actiu o jubilats del món de les finances. La idea és que es vagin estenent a totes les escoles




 

Manifest: Aquesta Educació Financera, forma part de l'educació que volem?


"Cal que la gent s'endeuti"
"Els qui van adquirir preferents són els únics culpables i responsables"
"Ets un perill!" (va afegir dirigint-se sense ironia a una alumna que havia gosat posar en qüestió una economia basada en els crèdits i l'endeutament).

Aquestes són algunes de les expressions de les sessions d'Educació Financera que ja han tingut lloc durant aquest mes de febrer a l'NS Manolo Hugué de Caldes de Montbui.1 Així ho han explicat diferents fonts tant per part d'alumnes com de professors assistents a les sessions.

Per això, com a treballadors i treballadores de l'INS Manolo Hugué de Caldes de Montbui,

DENUNCIEM:

Pel que fa als continguts:

  • Es parteix de punts de vista neoliberals molt particulars, com si no n'hi hagués més. Manca, per tant, la necessària pluralitat
  • Es defensa el model consumista que ens ha portat a la crisi i s'incita als alumnes al consum i l'endeutament
  • És publicitat gratuïtat dels bancs i caixes per vendre productes a futurs clients
  • Els bancs i caixes queden exempts de tota responsabilitat en la l'actual crisi econòmica
  • S'ha arribat a afirmar a classe que les persones que van comprar Subordinades i Preferents al banc són les úniques responsables de les seves accions i es mereixen haver perdut els estalvis, fins i tot si eren persones grans. Se'ls va arribar a insultar dient que eren "burros" (sic)
  • La conducta ètica que es desprèn d'aquestes classes és contrària a tots els valors democràtics i drets i deures cívics que intenta ensenyar el currículum de la ESO, a l¡objectiu d'assolir un pensament crític i responsable
Pel que fa a la metodologia:
  • S'ha comprovat que els materials i la dinàmica no estaven preparats didàcticament de forma adequada a l'edat dels alumnes
  • Tampoc hi ha l'imprescindible respecte a la pluralitat d'opinions i als punts del vista dels alumnes. Per exemple, en un exercici en què s'intentava que els alumnes reconeguessin la bondat de demanar uns crèdits, una alumna va raonar que és millor no endeutar-se si no tens els diners , se li va respondre literalment i sense ironia "ets un perill".

Pel que fa a la iniciativa en si mateixa:
  • Les caixes i bancs que estan darrera d'aquesta iniciativa són les mateixes que o bé han estat rescatades amb diner públic, o bé han aconseguit fer negoci a partir del deute públic. Per tant no deixa de ser irònic que els qui tenen responsabilitat en les retallades que pateix l'ensenyament públic (ràtios més altes, amb menys recursos, com ara substitucions i vetlladores, a més de retallades salarials i de prestacions socials ), ens vinguin a oferir sessions amb uns 'voluntaris'
  • Cal recordar que els suposats 'voluntaris' no ho són de cap mena de causa humanitària o social, sinó que vénen a representar els interessos d'una entitat privada (Institut d'Estudis Financers), finançada per caixes i bancs
  • Ens trobem davant un inici de penetració de l'àmbit privat (amb interessos no estrictament educatius) a l'escola pública.

DEMANEM a l'Equip Directiu i al Departament d'Ensenyament si s'escau:

  • la cancel·lació immediata de les sessions pendents per a aquest curs
  • la no renovació d'aquestes sessions per a propers cursos
  • que els continguts d'Educació Financera que es recomanen des d'institucions internacionals siguin impartits per professionals de la docència, com ara els professors d'Economia de l'institut, de manera que es garanteixi l'adequació didàctica, la congruència amb la resta del currículum així com una visió més plural i crítica

És per això que també hem engegat una campanya de suport a través de la recollida de signatures

Caldes de Montbui, 20 de febrer de 2015




1 comentari:

  1. Hola; em dic Marina i estic al sindicat USTEC-STEs, m'agradaria posar-me en contacte amb tu per comentar-te una iniciativa que tenim relacionada amb el tema de l'educació financera. El meu correu és marina@sindicat.net, si em pots escriure t'explico bé. Merci! (10 octubre de 2015)

    ResponElimina